Jun 19, 2013

Rainbow


Tiap pagi atau tengahari aku akan siram pokok sayur kat belakang rumah. Bebaru ni aku tanam pokok labu. Nenek aku bising "apa pulak tanam pokok labu kat dalam pasu??! macam mana nak besar pokok tu" :) Bila siram masa pagi je sekali , petang pokok tu akan melepek kering macam mintak air lagi. Layu je rupa paras. So menjadi kebiasaan aku jugak akan siram kali kedua dalam area pukul 5 lebih dan masa tu keadaan pokok memang sayu layu. 

Lepas siram , tak sampai tiga minit pokok tu tegak balik , segar bugar! 

Pertama kali aku perasan keadaan tu , dalam otak aku just "WOW!! MAGIC!". 
Second day, "Awesome gila weyhhhhhhh pokok labu ahkak!". 
Third day , "Uuuuuu yeahh! You did it babyyy!". 
And for the next-next-next day baru aku rasa something.... 

"Masya Allah. Hebatnya kuasa Tuhan".

Kita sebenarnya selalu "nampak" , tapi antara kita lambat nak paham atau sengaja buat buta tentang kuasa Dia.

Alhamdulillah ,
tahun ni banyak benda baik yang jadi even cerita sentiasa berpaksi pada 1 topic yang sama, kita-nak-tak-dapat-kita-tak-nak-dapat-pula. Tapi apa pun , memang tak boleh cakap banyak , sebab bila harung je apa yang taknak tadi tu , akhirnya akan jumpa benda baik. 

2 hari lepas dapat call dari AkzoNobel regarding my interview last week. Interview yang paling worst pernah aku buat! Teruknya bukan kat company or penemuduga tu , tapi masalahnya memang 100% dari aku. Takde yang dibanggakan langsung -___-" 

Position kat Production department ni memang aku tak pernah idamkan.Apa yang aku tau aku nak keja bahagian HR sebab aku belajar HR. Plus aku pun tak confident dapat position ni dan tak terlalu mengharap. Tapi kat sinilah "cerita-berpaksi-1-topic-yang-sama" terjadi. Kerja ni memang totally out dari apa yang aku belajar kecuali bab OSHA and sikit-sikit pasal Quality , and the rest me know nothing. Tapi mungkin ni stepping stone untuk aku belajar benda yang lain , out from my comfort zone , gain trust dari Supply Chain manager yang pilih aku untuk position ni , aku yang entah pape je ni.
Nak jadi kan cerita hidup aku agak epic , setengah jam lepas aku say YES untuk position coordinator, aku dapat call untuk HR position dari company lain pula. Termenung jugaklah aku. Ibu cakap "Takde kerja termenung, dah dapat kerja pun termenung jugak". First come first serve-lah nampaknya plus ayah beria sangat suruh kerja kat International Paint. Gaji rasanya yang HR tu lagi tinggi tapi kita ikut jelah pilihan orang tua.

Back to the root,
again , thanks to Allah. Syukur sangat Dia sentiasa kabulkan doa aku. Mungkin terasa macam lambat tapi rezeki ni muncul pada masa yang sangat tepat. 
Semoga dipermudahkan segala urusan. Urusan aku. Urusan kau. Amin.


Life is like a rainbow. You need both the sun and the rain to make its colors appear.

{AINNZ ABIGGAILL}

No comments: