May 26, 2012

Finally , the time is now...


Pahang Darul Makmur bukan sebuah negeri yang ada dalam kotak minda aku tak kiralah untuk bercuti , menempat kat sana , bekerja , belajar atau apa – apa pun. Memang tak terlintas langsung di fikiran apa-apa yang berkaitan dengan Pahang. One fact bout Pahang yang aku tau is “Dato-Siti-Nurhaliza-orang-Pahang-oi!!”, ya that’s all. Thank you.

Universiti Tenaga Nasional juga bukan pilihan utama dan tak terlintas kat kepala otak aku akan belajar kat university ni, lagi-lagi U ni kat Pahang sebab cita-cita aku nak sambung degree kat UMS. Poor Ainn.. Ingat lagi 10 tahun lepas , masa tu tengah tingkatan dua ,  kitorang ada kem motivasi under Uniten… Ada sorang abang fesi tu siap cabar kitorang, “Siapa dapat masuk UNITEN, tak kira tahun bila pun, call abang. Abang akan bagi hadiah”


And now Pahang is one of my favorite state ,  I will graduate from UNITEN soon :]



Terima kasih Bandar Muadzam Shah dan UNITEN sebab :

  • DEGREE

Masuk university, apa lagi tanggungjawab aku sebagai student-kan. Aku admit , awal-awal sem memang aku tak perform langsung ,but then akhir-akhir ni , Alhamdulillah. Ibu ada cakap kan bagus kalau aku perform cenggini dari dulu. Aku cuma mampu jawab “Finance , account,economic is so not me…I more to Human thing”

Memang , bila masuk frasa-frasa subject yang menjurus ke real human resource thingy , tak alih-alih jadi sedikit bijak dari biasa pulak. Kecuali thesis part! Struggle to the death nak siapkan!




  • MANUSIA

Banyak ajar aku erti berkawan dalam hidup. Banyak mengajar erti “susah senang siapa kawan kau,siapa lawan kau”. First time dalam hidup aku ada roommate yang bukan darah daging sendiri , ada housemate yang asalnya hanya stranger then jadi macam “sibling” sepanjang semester pengajian. Belajar menerima dan adapt dengan cara kehidupan , cara perbualan , cara pemikiran orang lain.

Masa zaman sekolah , cikgu-cikgu punya style bagi nasihat lain dengan lecturer zaman university. Nasihat cikgu macam nasihat yang menyedapkan hati kita. Nasihat lecturer pula lebih kepada real thing. Aku still ingat lagi masa Miss Rajeswari pujuk aku berkaitan thesis , she keep repeat this thing sampai setiap kali aku dengar ayat ni mesti aku nangis on the spot…

“Noorainn , awak jangan risau sangat. Mungkin kita tak dapat apa yang kita nak tapi Tuhan tahu tentang usaha kita , apa yang kita buat..Dia akan tolong kita. Tuhan tahu mana yang lebih baik untuk awak”

Serious , setiap kali dia mention ayat ni , air mata mesti berlinang. I will miss her a lot after this. Miss how she call all of her student "my dear"..




  • KEHIDUPAN IDAMAN

Mungkin aku akan habiskan hayat kat Pasir Gudang atau kat kawasan bandar. But seriously aku memang mengidam nak duduk kat kawasan kampung. Tak dapat lama , sekejap pun jadilah. Maybe orang rasa aku menipu but seriously I love Muadzam Shah everyday environment. Atleast merasalah aku "duduk kat kampung". Sangat kekampungan. Suka dengan keadaan yang tak busy dengan kenderaan dia , suka dengan pokok – pokok hutan dia , suka dengan keadaan kampung dan gaya tradisional dia , suka dengan makanan dia , suka dengan cara bila kita tak perlu nak dress up melebih – lebih just for walk around Muadzam Shah , suka dengan keadaan yang selamat bila kita berada dikhalayak ramai…

Another reason why I love Muadzam is Flora and Fauna there! Before ni aku ingat enggang hanya ada kat Sarawak , rupanya kat Muadzam pun ada! Lalat , belalang , rama-rama , semut , cendawan Muadzam 5-10 kali ganda besar dari size biasa. Impress gila!



  • SWEET MEMORIES

Terlampau banyak kalau nak listkan satu-satu , antaranya…

Bermalam dengan Kak Nurin , Kak Yati & Mariani kat Kuantan , going to Tasik Biru , Bangun pagi-pagi semata-mata pasal nasi lemak kerang , bazaar ramadhan with housemate(s), going to Asyikin house , meet her family , having fun with her brother at fun fair *LOL*, visit rumah penagih dadah , naik bus ting tong ke Segamat lalu Keratong-Perantau Damai , naik keretapi dari Johor – Segamat then kena berdiri on halfway *HAHAHA!* , group and japanese presentation!







Sayonara Muadzam Shah.
Till we meet again :]


{AINNZ ABIGGAILL}

3 comments:

Unknown said...

Hai ain.. aunty baru terbaca blog ain semasa mencari maklumat utk anak nak ke muazam shah. . WA aunty kalau senang. . Nak bertanya tanya.. kalau sudi menjawab. . Aunty lina 0194750917

Unknown said...

Hai ain.. aunty baru terbaca blog ain semasa mencari maklumat utk anak nak ke muazam shah. . WA aunty kalau senang. . Nak bertanya tanya.. kalau sudi menjawab. . Aunty lina 0194750917

Abiggaill said...

Hye Aunty :)