Jan 29, 2013

DIY Cover Organizer Planner


This is my first DIY projects for 2013. So oleh sebab semangat tahun baru masih hijau , I put my 100% "stock" creativity and effort here. Yaa maybe nampak macam “elehhhh biasaa je ni babe” kat mata orang lain, but to be honest, for me the result is so like “WOW!!!! O-S-A! Oh-So-Awesome!” 
Hehehe ;]

I am a type of person who jots down everything and anything that I will & must do. Perkara ni penting sebab biar tak lupa pasal any important date plus the day before bolehlah prepare apa-apa yang sepatutnyakan. So..have an organizer is must for me now days. Banyakkkkkkkkkk sangat tarikh nak kena ingat.

Last week, ayah ada bagi 1 organizer lama + 1 set isi diary untuk tahun 2013. Keadaan kulit organizer dia agak dah kereputan jugaklah kat part tepi-tepi, comot! Memang nampak sangat organizer tu lelaki yang punya. Huh-

Ayah : Nah long , tukar isi dia dengan yang baru punya *2012 to 2013*
Me : Oiyoiiii kereputanlah ini diari ayahhhhhhhh
Ayah : Eyhhhh bagus diary tu tau. Mahal ayah beli , jenama Crocodile lagi
Me : T______________T apa ada pada jenama~


Ayah old Crocodile organizer planner

Lepas setengah jam main tenung-tenung dengan buku tu , PLUP!! Ok idea baik bentuk awan meletup keluar dari kepala. I came up dengan idea untuk sampulkan organizer lama tu. Sembunyikan kecacatannya! :]

Tools :
1. Old pink dress (cotton)
2. Gunting 
3. Gam UHU
4. Benang & jarum
5. Material untuk hiasan



Cute cotton pink dress

Style aku buat cover organizer ni memang sangat manual dan tak pro langsung. Majoriti part aku tampal guna UHU gum sebab macam tak larat je nak jahit kain kulit asal organizer yang kerassssss gila tu. Berapa lama kain dia tahan melekat , tu memang tak boleh nak predict. Tapi so far nampak macam ok je kot..kotttt-



Bahagian lipatan bucu 

Nasib ada balance ribbon yang Aunty Syam belikan last raya hari tu , kira dapat jugaklah cover keburukkan jahitan tangan aku by paste the ribbon atas jahitan tu. Fuhhh cover baik punya  walaupun sebenarnya ada kecacatan yang blerghhhh- 

Cover baru untuk bahagian  dalam , part depan terukur kecik dari size yang sepatutnya , so hurmmm jadi nilah hasilnya…



Kemunculan kawasan hitam tersebut adalah kesalahan technical yang tak disengajakan ;[




Mini pocket sebelum dan selepas dijahit & digunakan ;]

Lepas sesi sampul-menyampul siap , ruang-ruang asal untuk organizer pocket & name card holder dah tertutup secara automatically.  Then takkanlah organizer takde pocket ye tak? Ok , pocket kecil dicipta! :]



Hiasan untuk tali pengikat

Benda hiasan ni aku dapat dari brooch yang dah tak boleh pakai , randomly je pick up benda yang macam cantik untuk aku cover jahitan tangan yang macam fhasbfrigrbe ni. Memula aku jahit. Pastu aku tension. Pastu aku rasa sakit hati dan sakit jari. Pastu aku guna gam gajah je, kasi tampal sama dia! Senang-



Fancy stuff

Intan call me A-Pun-Jel kekadang. A-Pun-Jel ni actually Rapunzel. Celah mana yang rapunzel aku pun tak tau. So dia ada belikan ape ntah ni dari  kawan dia. Dia ada suggest untuk aku tampalkan depan organizer ni biar nampak macam cute-girly-girly sikit.. hurmm not a bad idea baby sis… but….





Simple is better I guess ;]

Ayah : Long mana diari yang along sampul tu?
Me : Ni!! *sambil bangga pegang organizer pink kita tuuu*
Ayah : Fuyohh! Lawanya. Buatkan ayah 1
Intan : A’ah. Buatkan intan 1 long!
Me : Hahaha. Jangan main-main . Siap ada poket kecik  lagi tau
Ayah : Hahahaha  fuyohhhh


Little achievement! :]


{AINNZ ABIGGAILL}

No comments: