Apr 10, 2011

LELAKI DAN PEREMPUAN




Hey peeps! Its raining outside and now im enjoying my time with cup of coffee and sit in the dark.Tetiba teringat Jimmy. Pitty him aite...


Pelik macam mana lelaki yang baik macam tu boleh jadi macam tu. Haihhh.. Yup , i dont know him well and im not a huge fan of Jemmmmaihh Yezzzza! but kalau ikutkan dari rentetan cerita dia , memang nampak sangatlah yang dia bertanggungjawab while his wife is the one who create trouble. Typical orang kaya...
Kekadang pelik , selalunya lelaki yang buat hal tapi sekarang dah mula dengar cerita pasal isteri pula yang banyak kerenah. I'm not against women , Hell no! But apa yang sebenar-benarnya kita perlu tahu , tak sentiasa perempuan betul selalu dan lelaki sentiasa salah atau sebaliknyakan.


Sepanjang cuti seminggu lebih ni , aku menghabiskan masa pagi tolong ibu kat tadika. And what da suprise is aku kena mengajar anak salah sorang kenalan masa sekolah. Anak dara dia sangat petah dan sentiasa bercakap tak berhenti - henti , banyak sangat cerita. Basically dia akan cerita pasal Ibu-Ayah-Scandal.
Aku memang shocklah memula masa budak tu cerita - cerita pasal family dia , tapi aku tak boleh nak marah or buat pape sebab bila dengan budak - budak kita tak boleh "bantutkan" apa yang diorang nak luahkan. Kadang - kadang ada anak yang petah bercakap ada kebaikkan dan sentiasa jadi keinginan setiap parents, but trust me , kadang - kadang u will face some trouble when ur kid start sells ur stories to stranger. Super duper bahaya!


Boleh tak kau bayangkan tengah aku tanda buku , tetiba dia mula start bergosip pasal mak dia .Padahal baru jumpa aku 10 minit on the first day aku kat sana.


"Cikgu , kita ada papa baru."

"Papa baru? Ayah?"

"Ibu cakap jangan bagitau ayah sebab nanti ayah marah ibu"

"Haaaa???Owhh..."


"Cikgu , hari ni boleh balik cepat tak? Ibu kita nak pergi jalan dengan papa baru. Kita nak ikut!"


"Siapkan kerja tu dulu , nanti boleh balik ok"


"Ok!! Cikgu kita tak suka ibu tau.. ibu jahat , selalu pukul kita"


"Ermmm kalau degil ibu pukullah , kalau tak nak kena pukul jangan nakal - nakal"


"Cikgu , papa baru kitakan bla bla bla bla bla..................."



Penat gila layan budak tu. Ibu cakap kalau di layan makin banyak dia cerita and actually ibu pun agak terkejut sebab she trust me more T_______T



Aku rasa sebagai seorang penjaga apatah lagi sebagai seorang ibu , kita harus bagi contoh yang baik pada anak - anak. Apatah lagi kalau kau ada anak yang rajin bercerita. Kau kena aware yang anak kau mungkin akan cerita pasal family dia juga selain dia cerita pasal anak patung baru , stationary baru yang kau belikan untuk diorang , cartoon , rumah , pets , dan lain - lain.
Kadang - kadang tengok orang kat sekeliling aku dan sometimes berdasarkan apa yang aku pernah jalani , impact seorang ibu ni sangat besar. Kalau takde ibu dalam sesatu family tu , keluarga tu akan tergoyang sikit. Tak dinafikan watak ayah juga penting dalam family , bagi nafkah , protect keluarga , buat decision untuk family , tapi majornya yang selalu kita nampak is all about nafkah. Tapi kalau cakap pasal ibu , kita akan terbayang macam - macam , dari hal makan , pakai , rumah , keluarga , kadang - kadang sampai ke hal nafkah pun kita akan nampak bayang ibu dalamnya.Orang kata perempuan boleh buat hampir semua kerja lelaki but tak semua lelaki boleh jalankan 1 tanggungjawab seorang perempuan.


So selepas bapakk panjang intro aku bagi , ape yang aku nak cakap kat sini is , first , kalau kau ada anak , bagilah contoh yang sewajarnya pada anak - anak. Walaupun kau dah bercerai dan jumpa lelaki lain dalam hidup kau , kau tak payahlah nak beria 24/7 dengan boyfriend baru kau depan anak - anak. It such a disgusting panorama untuk anak kau. Kau macam boleh di-consider-kan sebagai mengajar anak kau benda yang tak sepatutnya sejak dia kecil lagi.
Second , aku rasa nak dapat lelaki yang baik dalam masa sekarang susah. Ermmm aku dah boleh ke bercakap pasal ni sebenarnya?? Kira halal jelah...So kalau kau dah ada "lelaki" yang baik , yang boleh jaga makan pakai kau , yang boleh bagi kau tempat tinggal , yang boleh protect kau dengan anak - anak kau , dan boleh jaga maruah kau , yang sayang kau dan setia dengan kau , setia-lah pada dia. What else u want babe? happiness is everything. Kalau hidup dalam serba sederhana tapi dengan orang yang kita sayang , aku agak mungkin kita akan sentiasa rasa kita hidup dalam kemewahan then happy - happy gitueww~
Owh and , kalau rasa nak kawen tak sampai sebulan then nak cerai , baik tak payahlah... Perangai macam ntah pape je.



Actually its kinda weird when me , someone who not in any special relationship *at this moment* , talk about this. I'm so sorry, this entry might be content some personal opinion , some annoying way on how i express my self. Perfarmore!






PSS!!! : Aiman Mentor tu hensem kan? Melt! Tapi suara dia kurenggggg. Supporters plak , Owhhhh Pelissssss!!

{AINNZ ABIGGAILL}

3 comments:

chesakinah said...

kite dulu pon ada anak murid suka cite scandal mak ayah dia gak. kite pon cikgu tadika dulu dkt subang jaya. tadika damai. :)

kain.batik said...

jimmy super handsome la..kesian tgk dia...ape lagi ainn, g kejar dia!!!! muahahahahaha...=)

Abiggaill said...

Sakinah : gilalahkan.selambe je diorang cerita T___T scary

Farah : nasib baik dia setia dgn bini dia,kalau tak dah kejar dah ;p