Dec 11, 2010

NICK VUJICIC : NO ARMS , NO LEGS , NO WORRIES


Sebelum ini saya pernah mention 6 orang yang meng-inspire saya , di sini. Sebenarnya saya tertinggal lagi seorang. Individu yang sangat-sangat-sangat saya kagumi dan anda juga harus beri rasa kagum kalian pada beliau. Nick Vujicic.

Kekaguman saya pada dia mula masa Madam Christine Cheah tunjukkan sedutan video untuk buatkan kami , student beliau jangan mudah berasa give up. I really adore Madam Christine , dia antara lecturer yang banyak bagi kata - kata semangat pada student. Madam dan Miss Rajeshwari , tak pernah jatuhkan semangat student. Nak - nak-kan lagi perasaan student yang lembik macam saya ni kan... Hari ni ada seminar di UNITEN berkaitan usahawan and business. Salah satu ciri yang harus ada pada seseorang usahawan ialah "jangan mengalah". Kebetulan pula , untuk memangkin semangat jangan mudah mengalah , En Romli tayangkan video pasal Nick Vujicic. Then saya terasa , i need to write something bout him kat blog lah :]




Nicholas James Vujicic (lahir 4 Disember 1982) ialah seorang penceramah motivasi yang lahir tanpa lengan dan kaki kerana gangguan Tetra-amelia. Kehidupan Vujicic penuh dengan kesukaran dan salah satu dugaan yang harus dia tempuhi ialah Vujicic tidak dibenarkan kesekolah biasa kerana alasan dia cacat fizikal walhal dia tidak langsung mengalami kecacatan mental. Akhirnya , selepas undang - undang diubah , beliau diterima untuk bersekolah ke sekolah biasa dan menjadi salah seorang pelajar cacat yang pertama ke sekolah biasa. Vujicic belajar menulis menggunakan jari kaki kirinya. Dia juga belajar menggunakan komputer dan menaip menggunakan "tumit dan kaki" , melemparkan bola tenis, bermain drum pedal, menyikat rambutnya , berus gigi , menjawab telefon , mencukur dan menuang air .







Vujicic pernah ditindas kerana keadaan fizikalnya dan dia pernah mencuba untuk bunuh diri pada usia 10 tahun dengan cara menenggelamkan badan dalam air kerana Vujicic berasa sangat tertekan dengan keadaan orang sekeliling dia. Tapi lepas itu , dia sedar yang dia kena teruskan hidup dan perlu rasa bersyukur.


So kalian kalau berminat nak tahu lebih lanjut tentang Nick Vujicic , try search kat Google or join fan page beliau kat SINI . Tak rugikan join page - page yang boleh naikkan motivation kita :]
Owh , video kat bawah nielah yang Madam Christine tunjuk kat kami... dan video ni lah yang buat airmata saya menitik *truly gembenglah* and start hari itu , i keep on my mind "don't dare to give up!"



This video made me cry, really touching ;[



Ok lah, gtg. Lepas semangat dah penuh , sekarang nak pergi berjuang menyiapkan tutorial.
Semangat , semangat , semangat!
Have a nice day friends :]




PSS!!! : "Dear Nick Vujicic , thank you coz u inspire me a lot. I love you"


No comments: