Oct 24, 2010

NARROW MINDED SUCH A DISEASE. FULLSTOP.


People nowdays suka cakap benda - benda bodoh. Benda yang kadang - kadang dia tahu reason benda tue berlaku tapi still nak juga bercerita. Still nak juga ada cerita , bawa cerita , sebar cerita , lepas tue rasa puas bila semua orang bercerita. Kekadang benda tue memanglah betul , tapi bila makin ramai yang tahu , makin ramai yang tokok tambah. Dosa kott bukak aib orang / tambah - tambah ramuan dalam sesuatu cerita.

Mula - mula saya tak tahu kenapa saya taip entry nie dan letak tajuknya macam tue , tapi lepas berjalan - jalan di Facebook , di blog dan tetiba terbayang - bayang insiden yang pernah saya lalui , saya rasa memang betul , berfikiran sempit ibarat penyakit. Penyakit yang berjangkit! Bila sorang mula berfikiran kolot , dia akan cuba mempengaruhi orang lain untuk sama - sama jadi kolot macam dia. Bila dah ada 2 orang kolot , mereka akan pengaruh orang lain sampai jadi SEKUMPULAN MAKHLUK KOLOT. dan terus berkembang - berkembang dan berkembang kekolotan mereka sampailah kalau boleh nak jadikan BUMI - PLANET KOLOT.

Jangan terlampau cari kesalahan orang. Sebab kita mungkin akan lakukan benda tue one day atau memang kita dah buat pun benda tue. Ok contoh , sekarang macam pergi mana - mana blog gossip atau personal blog , ramai yang tengah cerita bout Fazura. Fazura ketiak basah dan kaki berkurap... Looks , ketiak basah , normal kut. Pakailah berjenis - jenis deodorant dan layerkan banyak - banyak , kalau dah kamu kat Malaysia , i mean like..arghhh. Bukan Fazura je , before nie saya penah baca pasal Siti Nurhaliza , lagi teruk. Ada yang komen "duit banyak kaya raya , rexona pun tak boleh beli ke". Actually benda nie simple je kut , kecoh tak ingat. Blog gossip pun macam takde modal , balik - balik cerita pasal ketiak basah. Kita manusia bukan batu bata. Badan ada hormon , ada peluh , bukan macam lantai , bila disimbah baru ber-air. Fikir dari pandangan positive. Bayangkan ey bila Fazura bace komen - komen orang kutuk dia kate selekehlah , tak pandai jaga kebersihanlah , mesti dia malukan..Then cuba letakkan diri kita ditempat Fazura. Apa yang kita rasa? Harinie kita kutuk - kutuk Fazura pengotorlah , apelah. Then mungkin satu hari nanti orang cakap kita macam tue plak. Hidup ada KARMA. Remember that.Memanglah dia Public Figure kena jaga penampilan but PF pun orang juga kan...




Hahaha ok fine , saya memang skema dan poyo.
Till then people, bye - bye.







PSS!!! : Kadang - kadang kita tak payah nak gelojoh sangat nak up kan traffic blog , then buat cerita yang panas - panas. Selain nampak macam narrow minded , kita juga kelihatan macam TAMAK HALOBA dengan menjaja cerita orang untuk kepentingan sendiri. Tak berkat dowkk.






2 comments:

miruL said...

Kadang-kadang pernah terfikir malu lak jadi Melayu...

Abiggaill said...

yup betul! tapi entahlah...dah memang melayu macam tue dari dulu..