Sep 17, 2010

WIRA 5 : SIAPA SAYA ?

Saya masih terkejut dengan apa yang berlaku sebentar tadi. Jantung masih berdegup kencang. Dalam hati masih lagi mengeluh dan mengeluh... Terlalu banyak rupanyabenda baru yang harus saya ketahui dan belajar tentang kehidupan dimensi ini.
Ya , sebelum ini saya merasakan semuanya mudah. Saya merasakan mungkin bila saya bekerjasama dengan mereka ( Dean , Sam , Damon dan Stephen ) , cabaran yang kami hadapi nanti tak menjadi terlalu complicated sangat.Tapi rupanya lain yang jadi...

Saya sedar , kami ada tugas masing - masing dan keupayaan masing - masing. Cuma setakat ini saya belum tahu apa kemampuan sebenar yang ada pada diri ini sampaikan mereka mahu saya terus kekal bersama meneruskan setiap misi mereka.
( Owh! mungkin sekarang saya harus mengelarnya sebagai "Misi Kami" dari terus membahasakan ia sebagai "Misi Mereka". Kami , saya juga terlibat , tidak boleh terus mengharap mereka sahaja. )


Saya lihat Dean memikul guni itu masuk ke dalam rumah lama yang kelihatan agak pelik tapi sangat menarik. Rumah tersebut milik Tuan Johnson. Apa yang saya faham , Tuan Johnson seorang yang pandai dalam ilmu - ilmu mistik dan selalu membantu mereka menyelesaikan sebarang masalah berkaitan hantu.

Dengan langkah perlahan , saya mengikuti Dean masuk ke rumah.



++++++++++++++++++++++++


"Kau dah terangkan semuanya pada dia ?" tanya Damon yang tegak berdiri disebelah pintu. Tersentak saya melihat dia berdiri disitu.

"Belum." jawab Dean ringkas.

"Kamu dah sedia untuk ketahui perkara nie semua dengan lebih lanjut? Dah bersedia dengan lebih banyak halangan ?" Damon duduk dihadapan saya dan mula menyoal.

"Huuuuh??" Terpinga - pinga saya dengan soalan yang ditanya.

"Damon...dia perlu tahu satu persatu..dari awal...." Kedengaran suara besar Tuan Johnson.


++++++++++++++++++++++



Kami semua masuk ke bilik bacaan di banglo Tuan Johnson.

"Kamu ada kuasa 4 elemen gabungan daripada mereka" kata Tuan Johnson sambil memandang ke arah Dean , Sam , Stephen dan Damon.
Tiba - tiba saya rasa sangat excited dengan apa yang saya dengar and i feel like "Wooww!-aku-ada-kuasa-lah-siot!".

"Kuasa 4 elemen tue apa? apa elemen - elemennya?" soal saya dengan nada yang agak teruja.
Tuan Johnson pun menerangkan secara terperinci apa 4 elemen yang saya punya. Sekarang tahulah saya bahawa Sam dan Stephen masing - masing punya kuasa elemen Air dan Tanah . Damon , Angin ( wuuuuu patutlah sejuk je kalau duduk dekat dengan dia.uhuk uhukk ). Dean? hoooh dia punya kuasa Api.

"Menjadi tanggungjawab mereka untuk menjaga dan melindungi kamu dari pengaruh Kalona" sambung Tuan Johnson sambil bergerak ke rak buku dan mengeluarkan sebuah buku lama. Buku lama itu diberikan kepada saya.

"Ini catatan lama tentang Kalona. Setiap Prietess akan menyambung membuat catatan tentang Kalona dari setiap abad kehidupan...Simpan buku ini".

Suasana bilik bacaan sangat sunyi. Sesekali kedengaran bunnyi kicauan burung diluar rumah Tuan Johnson. Sam dan Stephen keluar cari makanan untuk makan malam. Dean sedang sibuk dengan peralatan yang dibawanya tadi. Tinggal saya , Damon dan Tuan Johnson...


KALONA


"Kenapa saya kena simpan? sepatutnya priestess keturunan sekarang yang harus simpan" soal saya . "Kamu priestess kami" jawab Damon sambil senyum kearah saya dan Tuan Johnson.

"Huh?tak mungkin!" bidas saya.

"Priestess , kamu perlu tahu banyak tentang dunia vampire. Kami akan membantu kamu" kata Tuan Johnson. Tuan Johnson sudah mula membiasakan diri saya dengan gelaran Priestess dan ini buatkan saya agak keliru. Saya menyelak helaian dalam catatan lama itu. Lakaran wajah Kalona saya amati. Saya terasa seperti pernah melihat wajah lelaki itu , tapi dimana ?

"Saya macam pernah melihat wajah ini...." spontan saya bersuara.

"Dimana? Bila? " Tuan Johnson menyoal. Kelihatan dia dan Damon agak terkejut dengan apa yang saya nyatakan.

"Saya tak pasti." jawab saya ringkas namun masih lagi cuba untuk mengingati bila dan dimana agaknya pernah saya lihat wajah lelaki itu..

Mencuba dan mencuba untuk ingat tapi masih tak dapat jawapan , tiba - tiba saya rasa kepala sangat berat seperti ada yang memaksa untuk terus mengingat. Semak betul kepala.

"Saya betul-betul tak ingat" jawab saya bila Damon mula mengasak soalan demi soalan dimana saya pernah terlihat Kalona.

"Saya tak boleh nak ingat lagi , kepala saya sakit!" bentak saya.

Damon menunjukkan muka tak puas hati dan lantas pergi meninggalkan bilik bacaan. Saya perasan ketika saya berusaha untuk berfikir , dia juga sepertinya sedang memikirkan sesuatu. Berkerut - kerut dahi dia. Saya agak pelik dengan tingkahlakunya tapi tidak mengambil pusing sangatdengan kelakuan dia itu .


Sebelum keluar dari bilik bacaan , Tuan Johnson sempat berpesan agar saya habiskan membaca catatan lama tersebut dan harus menjadi kuat mental dan fizikal. Dia juga menyuruh saya menggingati semula dimana saya pernah lihat wajah lelaki yang mirip Kalona itu.


+++++++++++++++++++++





Suasana rumah Tuan Johnson sangat tenang dan aman. Kicauan burung , harum bau bunga yang terdapat di keliling rumah , bunyi aliran sungai , membuatkan saya lupa dengan hal - hal lain. Saya masih lagi memikirkan tentang kuasa 4 elemen yang saya ada.

Kata Tuan Johnson saya hanya perlu "seru" jika mahu menggunakan kuasa itu.
Saya cuba untuk mengunakan salah satu kuasa elemen iaitu angin , saya seru "Angin, datanglah kepadaku dan hembuskan tiupan lembut mu untuk menghilangkan kehangatan ini". Dan kemudian saya terasa sangat nyaman!
Teruja betul sebab sudah boleh menggunakan super-power yang ada. hoyeahhh! Angin sepoi-sepoi bahasa menyapa kulit. Tiba - tiba saya berasa sangat-sangat-sangat-sangat sejuk! Seperti ada yang diluar kawalan saya.
Lihat sekeliling , terpandang Damon sedang berjalan kearah saya. "Owh si bapak angin dah datang pula".


"Wow tengah guna kuasa ke?" tanya Damon sambil senyum manis.

"Tengah cuba - cuba " jawab saya. Malu sebab kantoi-lah-plak.

"Tak salah mencuba Priestess" Damon duduk disebelah saya. Tiba - tiba saya rasa kepala menjadi serabut , berat , sarat. macam ada sesuatu yang masuk dalam fikiran saya.
" Sakit kepalalah!" ngadu saya .

" Kamu kena terima perlahan - lahan.Lama- lama nanti semua akan jadi biasa.."
jawab Damon perlahan.

"Apa kena mengena dengan terima perlahan?" tak faham dengan apa yang diperkatakan , saya menyoal Damon untuk mendapatkan jawapan.

Kelihatan Damon mencari seribu nafas untuk menerangkan sesuatu kepada saya. Dia cuba menerangkan sesuatu yang penting mungkin. Saya duduk mengadap dia dan mata saya tidak lari sedikit pun dari terus memandang dia. Kacak!

"Sebenarnya kamu dan saya Imprint..."

"Imprint? But how?"

"I suck ur blood before then dari situ semua ini bermula... Awak pernah tolong saya ketika saya hampir mati.." jawab Damon perlahan.

"What?Bila??" confius dengan jawapan Damon , saya terus bangun dan berdiri depan dia untuk mendapatkan jawapan.

"Cuba lihat di lengan kamu"
pinta Damon dan ikut berdiri.

Saya lihat ada parut! "Awak siapa???!" suara saya sudah separuh menjerit.

"Maaf.. Sebelum saya mati dan hidup semula , saya diburu oleh Kalona. Tentera Kalona berjaya mencederakan saya dan...."

"Dan?" soal saya meminta penjelasan.

"Dan... masa tu Dean culik kamu , Kebetulan rumah kamu paling dekat dengan tempat kejadian. Saya mintak maaf. Sebab kejadian tue kita menjadi senyawa..."

"Rasa sakit kepala kamu disebabkan saya. Saya cuba masuk kedalam fikiran kamu.. Hurm kamu boleh tahu apa yang saya fikirkan dan saya juga macam tue. Tapi itu bila kita berdua bersedia dan biasa. Kamu rasa sakit sebab kamu belum biasa dan belum boleh rasa dengan lebih jelas. kita boleh cuba. Dan sebenarnya....saya vampire"
terang Damon .

Damon vampire?
Ok nie memang mencabar , saya senyawa dengan seorang vampire?! Means kalau vampire hisap darah manusia , manusia tue akan bertukar menjadi vampire juga!

"Saya..erkk adakah saya...vampire?" soal saya tergagap - gagap.
Damon memandang saya dengan seribu makna. Saya berasa sangat-sangat-sangat takut sekarang.

Damon memegang tangan saya dan mula meyakinkan saya yang saya akan selamat. "Jangan risau , saya faham dengan perasaan kamu. Jangan takut. selama kita berdua tak berpecah , kita akan selamat.." pujuk jejaka itu.










1 comment:

Anonymous said...

Kalona lelaki ke perempuan?