Jul 14, 2010

IKAN BILIS : IKAN KECIL YANG ENAK



Di apartment D12-02-20 , ikan bilis merupakan salah satu makanan asas selain beras & telur & roti . Kalau keluar pergi Tunas Manja , confirm ikan bilis mesti ada dalam list , betul tak Farah & Agon ? =]

Nak di ikutkan , hari - hari kami makan lauk yang berasaskan ikan bilis , hari - hari . Walaupun camtue , tapi rasanya sedap jerk ikan bilis atau "ikan teri" dalam bahasa Indonesia tue masuk kat dalam perut. Something good will always be good even dihidangkan dengan cara yang simple kan?
Bayangkan tengah - tengah lapar , dapat nasi panas dengan ikan bilis goreng dan telur mata PLUZ kicap..Wuuuuuuuuuuuuu sila telan air liur Abiggaill :)

Since dah hari - hari makan ikan bilis , tercetus idea pula nak find out apa khasiat sebenar ikan bilis =]




KHASIAT IKAN BILIS :

  • Ikan bilis merupakan ikan yang bersaiz kecil tetapi tidak kurang hebatnya dari segi khasiat. Ia seperti ikan sardin, mempunyai lemak omega-3 dan protein yang bagus kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa.
  • Ia juga kaya dengan vitamin E & D, mineral kalsium dan selenium.
  • Ikan bilis kaya dengan sumber kalsium yang boleh mengelakkan Osteoporosis. Kandungan zat ikan bilis segar meliputi energi 77 kkal , protein l6gr , lemak 1.0 gr , kalsium 500 mg , phosfor 500 mg , besi 1.0 mg , Vit A RE 47 , dan Vit B 0.1 mg.



Ikan kecil seperti ini lebih baik dari ikan besar seperti siakap dan tuna sebab ikan bilis mengandungi kurang kadar pencemaran logam berat seperti merkuri, plumbum dan pencemaran alam yang lain. Ikan kecil mempunyai jangka hayat yang pendek dan ia kurang risiko pencemaran :)


So Housezmate , ayoh teruskan perjuangan kita bersama ikan bilis!



2 comments:

_aReyOu_ said...

suka bilis. mudah dimakan. hehehehe.. :D

slaloo kirim kat abg sepol 1kg kalo dia blk kg. hahaha.. nasib baik murah ajew. hehehe

Abiggaill said...

knp kirim dia?