Jun 29, 2010

KHASIAT GREEN TEA / TEH HIJAU




Kali ni saya nak meng- entry kan something yang boleh dikongsikan dengan kalian :)

Teh Hijau , ada sesetengah orang suka dan konfemlah lagi setengah orang tak sukakannya and maybe akan muntah bila minum.
Me , personally , dulu memang tak boleh telan LANGSUNG teh hijau , sebab rasa dia macam pelik - pelik sikitkan? Pluz bau dia harum sangat. But after mencuba LIPTON GREEN TEA yang berperisa tue , sikit - sikit tekak dah boleh accept and now dah boleh minum yang pure without flavor tue. Tahniah anak tekak!






Fakta tentang Teh Hijau

Teh hijau (Hanzi:绿茶 Hanzi tradisional: 綠茶 pinyin:Lǜ chá) adalah nama teh yang dibuat dari daun tanaman teh (Camellia sinensis) yang dipetik dan mengalami proses pemanasan untuk mencegah oksidasi, atau minuman yang dihasilkan dari menyeduh daun teh tersebut.

Teh hijau merupakan minuman populer di daratan Tiongkok, Taiwan, Hong Kong, Jepang, Timur Tengah, Asia Tenggara dan semakin dikenal juga di negara Barat yang dulunya merupakan peminum teh hitam.

Taken from Wikipedia




APAKAH KHASIAT TEH HIJAU?

  • Teh hijau boleh mengurangkan risiko cancer payudara , usus , hati & pankreas
  • Menyejukkan kulit : bagi kulit yang mengalami kegatalan atau bengkak kecil , tuamkan / lapkan kawasan yang gatal tue dengan teh hijau. Boleh jugak digunakan untuk mengempiskan jerawat dan menyurutkan eyebag.
  • Menghindarkan dari tekanan darah tinggi.
  • Berupaya melindungi daya ingatan anda.
  • Rahsia awet muda yoooooooooooo!
  • Boleh menurunkan berat badan.


Saya minum green tea for diet :)
Tapi bak kata Mastura " Kalau green tea nie yang ko minum , bukan kurus tapi kencing manis yang dapat!!". HAHAHHA-







No comments: