Feb 5, 2015

#hopecouragestrenght

On the way back home today , aku singgah Petronas. Minyak dah tinggal  dua takuk , so disebakan memang jenis manusia yang paling malas isi minyak waktu pagi , aku gagah jugalah ke sana. Dalam wallet ada RM80.00. Tak lebih tak kurang. Oh! kalau lebih pun mungkin dalam nilai beberapa Sen.
Stop kereta kat pump paling depan. Duduk diam kejap , tengok keliling , "Oh...takde kereta...lengangnya petrol pump ni"

Aku decide nak isi RM30.00. Dengar cerita minyak murah. Nak juga usha kalau isi RM30 berapa bar boleh lepas.
Ok.
Keluar kereta , yakin , RM30.00!


"Kak , minyak RM50. Pump 7"


Mulut , otak , tangan memang selalu tak cordinate. Lain di mulut , lain dihati.
Oklah , kita isi jelah. Ada lebih mintak balance refund. Kalau penuh pun bagus , takyah isi lagi.



"Pulp!"
Pump stop.
Aku tengok screen. RM34...
Wah! penjimatan yang drastic!
RM50 - RM34 = Banyak lagi balance ni!


So aku pun pump-pump-pump-pump-dan-terus-force-pump sampai minyak sedikit tebelahak.
Memang perangai macam ni. Suka paksa tangki minyak muatkan juga minyak yang di isi.
Sampai RM36 , ok enough. Tahap maksima.

Suddenly nampak 1 mamat naik motor parking kat pump belakang aku.
Nampak a bit younger than me , ber-uniform kerja. Antara nak masuk shift malam atau baru balik kerja.
Selamba kodok terus lambai dia , panggil dia kedepan.
Dia punya muka memang tercenggang. Blur gila. But still kedepan.


"Awak isilah minyak full tank. Saya ada banyak lebih ni"

"Haa? Boleh ke isi ni?"

"Ye..isi penuh-penuh ey"

"Yeke?"

"Ye..isi je...saya ada lebih ni"

"Terima kasih!!"
 

Dia isi full.
Aku perhatikan.
RM46.00


Aku terus pergi ambil balance.
Nampak dia tunggu aku sampai kereta.


"Nak kena bayar balik tak?" , dia tanya.

"Takpe , takyah"

"Terima kasih tau!"

He smiled and drive.



Suddenly aku rasa tenang.


Macam ni ke rasa nikmat bila kita tolong orang yang kita tak kenal dengan harapan tak mengharapkan apa-apa balasan?


Aku start tau pasal #hopecouragestrenght ni dari FB Hitz.FM. Nampak Dina bayarkan toll orang , someone pay bill for other , belanja makan , tolong orang susah....
Bukan aku nak cakap mamat tu susah , tak.... tapi aku berharap dengan apa yang aku bagi , dia akan dapat kebaikkan , dan mungkin dia pula akan sebarkan kebaikkan. Insya Allah.
Dan yang paling penting , aku berdoa kalau aku susah , akan ada orang yang datang menolong. Amin...


Tu part dengan stranger.
How bout part engkau dengan orang yang kau kenal?


Aku.
Aku bukanlah anak yang baik.
Semua orang pun akan buat macam apa yang aku buat juga , "Kalau mampu , aku akan beri yang terbaik".
Mungkin ada antara kau yang baca blog ni tahu , ayah aku tak sihat. Cancer is the point.
Aku bersyukur ayah aku hadap cancer tak macam orang lain.
Bila orang kata chemo boleh jadi botak , lemah , sakit , ulser ,  Alhamdulillah , tidak kat ayah.
Rambut dia tak gugur langsung , cuma mula-mula kulit dia sangat kering sampai macam bersisik. And now dia just ada berak-berak.


Selera makan sangat tinggi!
Ada je benda dia request nak suruh beli.
Ye , kadang-kadang memang malas gila nak start kereta , cari apa yang dia minta.
But then at one point , perasaan yang macam tu buat aku sedar , dulu masa ayah sihat , sebutlah apa je yang nak , semua ayah akan sediakan tanpa mengeluh. Dia marah macam mana pun , at the end dia akan bagi. Kalau benda tu takde , dia akan cari substitute .


Kenapa sekarang aku kena rasa macam tu pula bila dia mintak?


It was nice you know , bila i can find what he want , cook what he want to eat and  he will said

"Alhamdulillah...kau memang anak yang baiklah Long. Terima kasih"


then he pat me.








Ahhh...

Even i'm not that good but by listen to his word , his smiled , i feel enough. Aku rasa aku dah baik sangat dah. Aku rasa puas sangat dah.





Starting from today , i pray to Allah , everything good i do to other people , harap pahala yang diberi , berikan kepada ibu dan ayah...And i pray to Allah , semoga dibuka pintu rezeki seluas-luasnya supaya aku dapat berbuat baik setiap masa.






No comments: