Nov 14, 2014

14/11/14

Aku ada satu pokok besar.
Sangat besar!
Daunnya kerap gugur.
Tak banyak,
tapi hari - hari gugur.
setiap masa.
Satu- satu jatuhnya..
Kadang-kadang jatuh daunnya berdua.
Kadang-kadang jatuh sekali sebakul.


Aku,
kena sapu laman sempit aku setiap masa.
Kalau tidak , mana nak ada ruang aku berdiri esoknya.
Pernah aku rehat berhari , bila aku bangun , daun dah paras buku lali.
Tunggu lagi , rehat lagi ,
Eh! Sesak nafas. Lemas sebab penuh daun.
Lalu aku sapu..

Sapu...
Dan sapu.
Dan sapu.


Ada ketika bila nak berehat , aku teringatkan daun.
Aku tak jadi rehat.
Ada kala aku penat , aku nak biar je daun-daun tu meninggi.
Tapi aku tak sampai hati.


Ada yang cakap "TEBANG JELAH POKOK TU! MENYUSAHKAN".
Ada yang cakap "CARILAH POKOK LAIN! KURANG DAUNNYA!"
Ada yang cakap "DAH PENUH BARU SAPULAH. TAK PAYAH BUAT HARI-HARI".


Aku senyum.
Pokok ni Tuhan bagi untuk aku jaga.
Untuk aku.
Mungkin dia akan mati atau aku mati dulu.
Tapi selama aku dengan dia ,
aku kena jaga dia.


Pokok ni jadi teduhan aku.
Mungkin bukan sampai bila-bila.
Tapi.
Selagi dia payung aku , aku kena jaga dia.
Selagi aku larat menyapu , aku kemaskan dia.

No comments: