Mar 1, 2012

"Long , kau nak tengok gambar hantu tak? Hantu kat MMHE. Meyh sini..."

Weekend yang lepas punya lepas , aku plan hari tu memang malas nak masak .Wahh malas pun boleh di-plan-plan-kan , hebat! Kebetulan hari tu juga ada majlis kenduri khawin , Nik kawin. So memang rezeki perutlah namanya tu , malas masak tapi still dapat makan benda sedap lagi. Janji dengan Anis nak pergi  sesama dalam area pukul 2.30 tapi harommm , pukul 2.15 , mandi pun tak lagi T__T
Nangis air mata darah Anis menunggu-

Kau taulah kalau perempuan bersiap macam mana, nak cari baju , nak pilih baju , gosok baju , gosok tudung , pakai baju , make up , lilit tudung , setup rambut apa semua , beruban jugalahkan kalau ada yang menunggu. 

Aku , sambil bersiap mulut membebel - bebel kat angah dengan Intan suruh diorang siap cepat kalau nak ikut. Tapi diorang haritu tetiba menghidapi sidrom pekak-badak pulakkan. Intan dah cepat - cepat bantai tidur sebab kepenatan pagi tu ada merentas desa. Angah pula asyik mention "Ayu tak sukalah pergi umah orang kawennn niii!!" , kejap - kejap ayat tu dia ulang. 
Masa tu aku perasan yang telinga and hidung aku dah mula keluar asapppppp. Degil betul bebudak ni! 

Paksa punya paksa , still angah tak nak jugak pergi.
Kitorang bukan apa nak main paksa - paksa ni  , dua-dua "tukang masak" malas nak masak , ofkoslah dapur tak akan berisi hari tu , then bila ajak pergi makan dia taknak pulak. Haihh! Perangai...
Tiba - tiba ibu cakap....

"Duduklah kau kat rumah , biar dicekik hantu yang datang umah Cik Idah belakang tu"


And i was like "Huhhh??? rumah Cik Idah ada hantu???". Pantang aku dengar cerita - cerita hantu ni , mesti nak siasat lebih lanjut punya. Ibu tunjuk-tunjuk sign suruh aku low voice sebab kononnya takut angah dengar , tapi angah terperasan pula kitorang punya bahasa isyarat. Sepantas kilat  , "Yelah-yelah..Ayu pergilah..". Hahaha gotcha!


Lepas balik dari kenduri , aku dengan angah try lah korek - korek cerita hantu Cik Idah dari ibu. Then ibu ceritalah yang ada satu malam tu , Cik Idah and family ada dengar bunyi macam ada benda jalan - jalan atas bumbung. Pastu ada bunyi mengilai sikit and bunyi ada benda mencakar kat cermin...and the worst part is siap boleh nampak "benda" tu melintas kat sliding door ke kat tingkap ntah.

Glup!

Rumah Cik Idah dahlah betul - betul belakang rumah kitorang. Bilik angah paling belakang , paling dekat dengan dapur , paling dekat dengan rumah Cik Idah. Terbaikkk~


Angah tanya pasal hal ni kat ayah , ayah cakap ibu tipu...
Tapi aku rasa macam benda ni betul . Before ni dekat area rumah kitorang memang tengah gempar pasal Pocong. 2-3 orang dah nampak dan dikacau. So logic jugaklah apa yang ibu cerita tu kot.. kotttt lah kan.




***************************




Malam , tengah tengok - tengok TV , ayah bersuara..


"Long , kau nak tengok gambar hantu tak? Hantu kat MMHE. Meyh sini..."


Angah terus lari. Aku  agakexcited + seram jugaklah bila dengar ayah cakap camtu . Aku membayangkan yang ayah nak tunjuk tu bukan gambar tapi video. Tak boleh bla kalau tetiba dengar bunyi "kakak" mengilai plak kang. Banyak kali aku tanya ayah yang dia nak tunjuk tu video ke gambar. Risau jugak ._.'



Dengan lafas Bismillah , aku tengok.....







First time tengok , berderau jugaklah darah. Tapi dua tiga kali tengok rasa macam ye-ye-oo je gambar ni sebab bayang- bayang hantu tu jelas sangat. Macam Photoshop!

Siang esoknya baru angah berani nak tengok gambar tue sebab dia kata dia takkan tengok gambar - gambar macam tu waktu malam. Relax je dia cakap kat ayah yang tu gambar tipu. Siap mengejek hantu tu pakai dress lengan pendek lagi , koajaq.. Then ayah jawab, "Siapa cakap tu gambar betul" .

Pelik! padahal semalamnya masa aku argue pasal gambar tu ayah cakap...  

"Betullah long. Tu gambar betul..ambik kat kantin. Masa tu maghrib...dia tengah main klik-klik camera handphone..orang baru beli handphone barukan..lepas dia check - check balik gambar yang dia ambik baru dia terperasan benda ni."


Aku rasa gambar tu macam tipu tapi mungkin juga betul. Ayah cakap tu gambar tipu kat angah sebab tak nak angah takutlah agaknya.. agaknyalahhh.

Tempat kerja ayah memang agak keras sikit kat certain area. Masa aku kerja sana dulu , ada jugak dengar macam - macam cerita. Ingat lagi masa kecik - kecik dulu , first cerita pasal tampat kerja ayah yang aku curi - curi dengar is ada sorang mamat ni nak alihkan tong kosong , dia rasa berat , nak alihkan tak boleh so dia tendang sambil maki - maki.. Esoknya kaki dia terus membesar dan dia sakit.. Few weeks later dia meninggal ,  if i'm not mistaken... Kalau salah maksudnya orang yang mati tu "cerita" yang lainlah kott.


Kawasan pinggir laut , bekas ladang getah dan kelapa sawit and  bekas kubur askar Jepun.
Scary enough!







{AINNZ ABIGGAILL}

No comments: