Jan 25, 2009

CERITA RAKYAT MELAYU : PRO ATAU KONTRA??

KISAH BADANG
Kisah yang mnggambarkan seorang pemuda yg mempunyai cita2 utk menjadi manusia paling gagah di tempatnya. Sanggup memakan muntah hantu air yg ditangkapnya.

IMPLIKASI
Rakyat ditanamkan kepercayaan ttg kewujudan hantu dan peranan hantu yg blh memberi kehebatan luar biasa kpd manusia ( khurafat ).
Org melayu juga akan memegang falsafah “MATLAMAT MENGHALALKAN CARA”.
Sanggup berbuat apa saja asalkan segala yg dihajati tercapai.


CERITA MAT JENIN
Menggambarkan tentang seorang pemuda yang mempunyai cita2 tinggi utk mnjadi usahawan berjaya. Utk merealisasikan cita-cita tersebut dia telah membuat perancangan yg tersusun dan komprehensif. Namun ketika asyik merancang,dia akhirnya mati secar tragis disebabkan jatuh dr pokok kelapa tempat dia mencari rezeki.

IMPLIKASI
Menyebabkan hilangnya semangat motivasi dikalangan org melayu terutamanya golongn muda utk berinovasi dan meletakkan wawasan yg jauh.


LAGENDA HANG TUAH
Kisah lagenda purbakala Hang Tuah dan Hang Jebat yang bertarung dan akhirnya Hang Tuah sendiri terfikir samaada dia atau Jebat yang bersalah, siapakah wira, siapakah penderhaka.

IMPLIKASI
Memang bagi sultan,Hang Tuah adalah wira dan Hang jebat adalah penderhakanya,namun bagi rakyat,penonton dan pendengar mereka masih dalam kesamaran sebagaimana Hang Tuah sendiri kebingungan.
Apa yg pasti kepatuhan Hang Tuah secara total kepada sultan tanpa menilai keadilan dan kezaliman telah mnyebabkan beliau dicanang sebagai wira.Manakala Hang Jebat biarpun berjuang menentang kezaliman namun masih dianggap penderhaka kerana bermusuh dgn pemerintah.
Penilaian tentang kebenaran semakin relatif dan lebih bersifat sosial


BANGAU OH BANGAU
Banga oh bangau! Mengapa engaku kurus?
Macam mana aku tak kurus ikan tak nak timbul.
Ikan oh ikan! Mengapa tak mahu timbul?
Bagaimana aku nak timbul, rumput panjang sangat...

IMPLIKASI
Lagu rakyat yang sering didendangkan. Senikata didalamnya mendorong seseorang itu untuk menyalahkan orang lain. Fenomena ini boleh dilihat secara tidak langsung telah menanam rasa kurang bertanggungjawab dikalangan generasi muda melayu


*BANYAK LAGI NAK CERITA/KONGSI..TAPI PENAT NAK TAIP..



No comments: