Dec 31, 2008

BANDAR MUADZAM SHAH



HISTORY
Bandar Muadzam Shah is a town in Rompin, southeast Pahang, Malaysia. The main headquarters of Teras Dara Consortium or Teras Dara Konsortium (TDK) is situated here.

Bandar Muadzam Shah was opened in 1979 by the Southeast Pahang Development Authority (DARA), or Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara.



SEJARAH
Wilayah Pahang Tenggara di wujudkan pada tahun 1971 hasil ilham pemimpin ulung negara yang bergelar Bapa Pembangunan iaitu Allahyarham Tun Haji Abdul Razak.Walaupun ilham ini tercetus dari peristiwa penutupan operasi lombong besi Rompin Mining Company [ ROMPINCO ] di Bukit Ibam namun pembukaannya adalah untuk manfaat raayat Malaysia seluruhnya.
Pembangunan Wilayah ini di pandu oleh Pelan Induk yang di sediakan oleh sebuah konsortium drp.Kanada

Semasa mengisytiharkan penubuhan Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara [ DARA ] pada 14 September 1971, Allahyarham Tun Hj.Abdul Razak bin Dato' Hussein telah melahirkan suatu harapan dalam ucapannya saperti berikut :- "...saya percaya rancangan yang besar ini akan mencapai matlamatnya untuk memberikan kehidupan baru kepada sebahagian besar rakyat dengan terbukanya kawasan kawasan pertanian moden dan perindustrian serta bandar bandar baru di Pahang Tenggara"

Pelaksaan projek telah bermula di bawah Rancangan Malaysia Kedua dengan peruntukan yang di berikan kapada DARA sebanyak RM19juta.Sebahagian objektif dalam pelan induk ia lah seluas 340,536 hektar kawasan dicadangkan dimajukan untuk pertanian terutama kelapa sawit dan getah.

Pada 15 Jun 1999 perjanjian perswastaan telah di tandatangani diantara Kerajaan Persekutuan,DARA dan Teras DARA Konsortium Sdn.Bhd.Maka dengan pembubaran DARA pada hari itu,tugas saterus nya di ambil alih oleh Teras DARA Konsortium Sdn.Bhd




Education
schools
Sekolah Kebangsaan Muadzam Shah
Sekolah Kebangsaan Bukit Ridan
Sekolah kebangsaan Muadzam Jaya
Sekolah Agama Muadzam Shah (KAMUS)

Secondary schools
SMK Agama Pahang
SMK Muadzam Shah
SMK Muadzam Jaya
SM Teknik Muadzam Shah
Maktab Rendah Sains Mara

Higher education institutions
Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)
Politeknik Muadzam Shah





MUADZAM SHAH HOMESTAY
Visits to orang asli villages are so popular with tourists that they have been included in the itinerary for the homestay programmes in Muadzam Shah.

The orang asli (aborigines) in Kampong Kedaik, Kampong Tanam and a few other surrounding villages still carry out traditional activities like fishing in ponds, streams and making blow pipes.

It is this basic and earthy lifestyle that attracts many people to experience living with them for a spell.




Source : Wikipedia


{AINNZ ABIGGAILL}

No comments: